Finnmark – landets råstoff fylket nr. 1

Men hvor verdiskapningen av vårt råstoff skjer i andre deler av landet.

Finnmark – hvorfor holder dokker kjeft?

Selv om det er mye positivt som skjer i Finnmark, vil bl.a. ressursknapphet innen fiskeriene skape store utfordringer for utviklingen i fylket. Rapport bestilt av Finnmark fylkeskommune varsler en mulig nedgang av kystbefolkningen på 30% de nærmeste 10 årene?

Finnmark er det mest ressursrike fylket i landet. Hvorfor aksepterer vi at rikdommen naturen har gitt oss skaper arbeidsplasser og utvikling alle andre plasser enn i Finnmark?

Havfiskeflåten som drifter i Barentshavet.

Foto: Vard – Hentet fra Kystmagasinet

Hvorfor leverer ikke havfiskeflåten som drifter i Barentshavet, fangsten til nærmeste tilgjengelige mottak i Finnmark isdf som i dag, til anlegg lengre sør eller til utlandet?

P.g.a. begrensede kvoter er det veldig viktig at mottaksanlegg langs finnmarkskysten få tilgang til råstoffet som naturlig tilhører oss. Mer fisk til Finnmark skaper flere arbeidsplasser og dette sikrer at befolkningstallet ikke synker ytterligere.

Et enkelt grep vil være fjerning av Statens skatteandel av inntektsskatten gjeldende for leveransen gjort til anlegg i Finnmark. Et slikt grep vil sikre at finnmarksfiskerne og andre som leverer fangsten til bearbeiding i Finnmark, vil beholde en større andel av inntekten. Særlig viktig når fiskeressursene er begrenset. Dette vil være et viktig insitament for at fangsten leveres til mottak i Finnmark.

Olje- og gassfunn i Barentshavet

Det flytende produksjons- og lagringsskipet «Johan Castberg»
Foto: Lars Morken / Equinor

Hvorfor produseres nye funn av olje- og gass fra produksjons- og lagringsskip i Barentshavet isdf fra landanlegg i fylket? Hvem husker ikke hva som skjedde med det planlagte anlegget på Veines. Champagnen var klare til å inntas da planene plutselig ble endret og all aktivitet ble flyttet til havs. Begrunnelsen – det var plutselig ikke lenger bedriftsøkonomisk lønnsomt.

Leverandørindustrien tjener på denne aktiviteten, men bare en brøkdel av avkastningen havner til slutt i Finnmark.

Hva med å la de samfunnsøkonomiske hensyn for en gangs skyld telle tyngst. Befolkningen i Finnmark vil alltid tape i møte med bedriftsøkonomiske argumenter. Vi er for få.

Nå må politikerne fra Nord Norge våkne og si tydelig ifra at befolkningen interesser for arbeid og trygghet må teller tyngre enn enkelte bedrifters higen etter maksimal fortjeneste.

Ny geopolitisk situasjon med Finnmark i klemme

Sikkerhetspolitisk ligger Finnmark midt i smeltedigelen mellom Russland og Vesten.

I tillegg til medlemskapet i Nato, vil den beste nasjonale tiltak mot aggresjon fra Putin være et sterkt tilstedeværende nasjonalt forsvar samt at antallet finnmarkinger må opp. Nå forsterkes Forsvaret sin tilstedeværelse.

Men hvem skal Forsvaret forsvare når befolkningen er flyttet? På tide at også sikkerhetspolitiske hensyn vektlegges når beslutninger tas.

Elektrifisering av Melkøya

Hvorfor elektrifiseres Melkøya med strøm som kunne ha vært benyttet til næringsutvikling i fylket? Redusert CO2 utslipp fra Melkøya gir økt CO2 utslipp ifbm forbrenning av den samme gassen lengre sør i Europa. Et nullspill klimamessig, men et skrytespill for å vise overfor EU at her er gutten som tar klima på alvor.

Det eneste reelle effekten i Finnmark av klimagrepet til Støre, kan bli en økning av strømprisen til det dobbelte av dagens pris. «Superbra for å skape næringsutvikling og bolyst i fylket.»

Hvorfor ødelegge sårbar natur samt beiteland for reindrifta når det finnes bedre alternativer.

Etter tillatelse fra NRK

Kjernekraft er forurensingsfri, minimalt arealkrevende, uavhengig av vær og vind, 100 års levetid, mindre sårbar for uønskede hendelser fra ytre aktører samt tilgjengelig innen maks 10 år fra nå.

Dagens regjering nekter å ta K-ordet i sin munn. Fullstendig besatt av at løsningen ligger i ustabil og naturødeleggende vindkraft til havs og til lands.

Vi er nødt å bli kvitt denne samt fremtidige regjeringer som har som mål å ødelegge natur for satsing på en kortvarig og ødeleggende måte å produsere strøm på.

Cruisetrafikken trues av regjeringen med store negative konsekvenser for nord Norge

Regjeringen har siden 2022 jobbet med et lovforslag som skal sikre en allmenngjøring av norske lønns- og arbeidsvilkår for sjøfolk ansatt på utenlandske skip i internasjonal trafikk i norske farvann. Etter høringsuttalene og kraftige protester ble lovforslaget endret til å kun omhandle lønnsvilkår, ikke arbeidsvilkår.

I tillegg ble det presisert at skip i internasjonal cruisevirksomhet ikke skulle omfattes av slike krav, dersom mindre enn halvparten av seilasen foregår i Norge.

Fra flere cruiserederier blir det opplyst at dette i praksis vil bety slutten på dagens cruisetrafikk for hele Nord Norge.

Havnesjefen i Nordkapp opplyser til Finmarksposten at bare for nordkappsamfunnet vil opphør av cruisetrafikken bety tapt omsetning på totalt rundt 250 millioner kroner. En katastrofe for et lite samfunn ytterst ute på finnmarkskysten.

Han får støtte fra Knut-Arne Iversen, daglig leder i Cruisenettverk Nord-Norge og Svalbard. Nettverket består av 200 reiselivsbedrifter i landsdelen som leverer opplevelser og tjenester til Cruise. Han frykter at bortfall av disse inntektene vil få store økonomiske følger langs hele kysten av Nord-Norge.

Hvorfor er det ingen stortingsrepresentanter nordfra som reagerer?

I den siste Nasjonale Transportplanen fra regjeringen er hele Nord Norge avspist med en andel på mellom 4 – 5% av totalen.

Ta en titt på kartet og spør deg selv: «Synes det å være en rettferdig fordeling?»

Samtidig tok samferdselsministeren fra Fredrikstad og inviterte statsministeren og finansministeren på en togreise til plankebyen og proklamerte: «Her skal det bygges dobbeltspor inn til Oslo slik at vi kan reise inn til Oslo to ganger 2 ganger i timen!»

Det koster bare noen ti-talls milliarder, men pytt, pytt!

Like før dette raserte regjeringen FOT-rutenettet i Finnmark slik at finnmarkingene er heldig om dem finner et ledig sete å kjøpe for å kunne komme til Oslo en gang i uka.

Her har stortingsrepresentantene fra nord en jobb å gjøre.  Dersom dokker lurer på hva som kan gjøres kan jeg fortelle dokker hva Porsanger Høyre gjorde da Bondevik regjeringen ville flytte basen til 330 SKV fra Banak til Hammerfest som en del av forhandlingene med FrP ifbm revidert budsjett.

Basen ble IKKE flyttet!!